Publicerad den Lämna en kommentar

Tre saker som förändrat mitt liv

Jag har gjort tre saker i drygt två år nu och det har hjälpt mig på så många sätt att jag kände att det var dags att berätta ordentligt för er som läser och följer mig.

För mig handlar livsstil om hållbarhet och långsiktighet. Om jag ska ändra på något vill jag ha förutsättningar för att det ska hålla livet ut. Att gå till gymmet två dagar i veckan är inte hållbart för mig. Inte heller att springa en mil då och då eller äta väldigt kalorisnålt. Jag skulle säkert kunna klara av allt det där i perioder, men det är helt ointressant för mig. Det som är intressant är det som går att hålla i. Förändring för livet.

Det som jag berättar om här verkar vara hållbart för mig, ge mycket energi, ge bra koll på kroppen och lugn och ro sinnet. Så här kommer det. Mina tre praktiker som jag kommer fortsätta med i många många år framöver på ett eller annat sätt och som jag tror att du kan göra också. I slutet av varje del finns ett youtubeklipp som tar dig vidare om du är nyfiken.

1. Medveten rörelse

Jag har rört mig alldeles för lite genom livet. Så enkelt är det. Åtminstone om jag bara jämför med mig själv. Jag vet att det finns de som rör sig både mer och mindre än mig, men för två-tre år sedan märkte jag att jag behövde ändra på något. Min ländrygg hade länge gjort ont och i perioder hade jag haft rejäla ryggskott. Men jag hade också börjat lägga på mig vikt och kände mig allmänt svag och känslig i kroppen.

Jag vill kalla det för rörelse snarare än träning för precis som jag skrev behöver det vara 100% hållbart för resten av livet. Min rörelse varje vecka består av tre-fyra kroppsviktspass i hemmet på ca 20 min var och många promenader på ca 20-30 min, helst en varje kväll. Det har förändrat allt för mig.

Jag har tre barn. Det är mycket bärande hit och dit. Kroppsviktsträningen ger mig ordentlig grundstyrka i alla muskler i kroppen och promenaderna ger mig den motion jag känner att jag vill komplettera med. Jag springer inte och gymmar inte. Jag hade gärna tränat någon sport för att jag älskar det, men just nu finns varken smidiga möjligheter eller tid till det. Allt sker i eller utifrån hemmet och jag har aldrig mått bättre i min kropp.

Ryggproblemen har gått från väldigt smärtsamma, helt outgrundliga och oberäkneliga till nästan obefintliga. Ont i ryggen idag handlar mest om en eller två dagar och sen är det borta. Jag tror personligen att det beror på överlag låga inflammationsnivår i min kropp men också en helt annan muskulatur i hela ryggen.

2. Andningsteknik

Detta är en stor grej. Att bli mer medveten i min andning har hjälpt mig så mycket genom dagarna de senaste åren. Hela området är så stort och det är svårt att göra det rättvisa i en del av ett blogginlägg, men lite vill jag ändå nämna. Det finns 100-tals andningstekniker att utforska men allt handlar egentligen om några enkla saker:

Syresätta hjärnan, organen och blodet och genom det sänka stressnivåerna och öka välbefinnandet.

Andningen är hela grunden för livet och med rätt förhållande till sina egna andetag kan vi ta oss igenom alla möjliga situationer i livet. Helt kort vill jag bara berätta om den teknik som verkligen väckte upp mig och som fick mig att förstå kraften i olika former av andning och börja träna mig i några andningstekniker.

Jag upptäckte Wim Hof för tre år sedan ungefär. Det är framförallt hans andningsteknik som har gjort en stor skillnad i mitt liv. Det handlar om att stressa andningen rejält under en kort period, varje dag eller några gånger i veckan. 30 djupa andetag och sen hålla andan så länge man kan på sista utandningen. Detta gör man 3 gånger och sen känner man sig som en ny människa. Jag gör ofta detta i bilen när det finns lite egentid, även om det inte rekommenderas. Känsliga personer kan tappa lite kontroll om man gör övningen för hårt och i trafiken skulle det kunna vara förödande. Jag ser dock ingen anledning att göra något av detta för hårt. Allt handlar om hållbarhet och då behöver det kunna funka i olika miljöer.

3. Periodisk fasta

Den tredje och sista praktiken handlar om maten. Den är så enkel men så kraftfull. Att få en bra och hållbar relation till ätande har varit en stor game changer för mig.

Periodisk fasta fokuserar på när man äter snarare än vad. Det betyder inte att jag äter skräpmat när jag äter. En del i denna resa har också varit att upptäcka nya råvaror, recept och ny mat helt enkelt. Mer hållbar mat för hela kroppen men också för jorden. Det hänger ju ihop det där. Det som är bra för mig är också ofta bra för jordklotet.

Jag äter oftast utifrån 16-8 vilket innebär 16 timmar fasta och 8 timmar ätande. Det som är så befriande med periodisk fasta är att kroppen ställer om ganska snabbt. I början förstår man inte hur man ska klara det men bara efter någon dag ställer kroppen om metabolismen och börjar använda sig av det som finns. Den blir mer fettorienterad än kolhydratorienterad. Det innebär också att de där kickarna man levde på innan försvinner. Hungerkänslorna blir mindre dramatiska och energin mer konstant. Maten får den funktion i livet den var tänkt att ha. En livgivare, inte en kickstartare.

Nu när jag varit inne i detta sen något år tillbaka förstår jag inte att inte fler människor gör detta. Det börjar dock komma mycket forskning och maten är en känslig sak för många så det kommer kanske ta några år innan fler upptäcker det.

Och en sak till. På helgerna äter och lever jag ofta mer utifrån familjens livsmönster vilket också innebär en del sötsaker och fikastunder. Helt ok för min del och det är inga problem alls att hitta tillbaka till rytmen direkt på måndagen. Man behöver inte bli en social utomjording för några av dessa saker. Om de verkligen är hållbara och effektiva tål de också att brytas med ibland. Det är min filosofi.

Få mina blogginlägg i din mejl!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *