…och hur den unga generationen världen över visar vägen bort från perfekta selfies och vackra digitala instagram-liv.
Det har länge funnits ett narrativ i vuxenvärlden om ungdomar och deras selfies. Att de känner press att visa upp sig så vackra och polerade som möjligt, att det bryter ner deras självkänsla och att det orsakar psykisk ohälsa.
Det är en berättelse som behöver revideras nu.
I mitt jobb har jag mycket kontakt med ungdomar och barn i olika åldrar varje vecka. Appar som Snapchat och BeReal har bidragit (positivt) till att förändra det destruktiva och lite narcissistiska i sociala medier och det är dessa plattformar som ungdomar dras till mest just nu.
Faktum är att de ungdomar jag träffat de senaste tio åren som verkligen jobbar på en “digital yta” i appar som Instagram eller TikTok (där det är mycket mer möjligt) är lätt räknade. 4-5st kanske, om jag tar i.
Vuxna däremot. Vi verkar ofta ha en tydligare yta att visa upp för varandra. Snygga hem, välkammade barn och lyckade restaurangbesök.
Inom psykologin pratar man ibland om projektion. Ni vet, att man klagar på något hos någon fast det kanske egentligen är ett problem man själv brottas med. Ibland tänker jag att det är vad som händer när vi vuxna har åsikter om hur unga människor använder sociala medier.
Hursomhelst fick jag upp ögonen för den relativt nya appen BeReal för några veckor sedan. Ny i bemärkelsen inte ens ett år gammal. Förra året hade den några tusen nedladdningar. Nu har den över 15 miljoner användare och har rankat nr 1 bland appar för sociala nätverk ett bra tag, över hela världen. Den har alltså petat ner TikTok. Draken som ingen kunde hejda. Tills nu alltså, uppenbarligen.
Så, vad är det som händer här?
Jo, jag stod och pratade med några tonåringar och plötsligt ropade en av dem: “Hallå! BeReal!” Alla i närheten fick upp telefonerna på en millisekund, tog en bild, kollade kompisarnas bilder i flödet en snabbis, skrattade och kommenterade lite, sen fortsatte vi prata.
La du märke till något? En tydlig beteendeförändring. Detta tog alltså mindre än 2 minuter (den tid man får på sig av BeReal att ta en bild). Den heliga graalen – att hålla kvar användare så länge som möjligt i appen – verkar vara helt ointressant för BeReal. Inte bara ointressant förresten, utan hela grunden för vad som lockar användare till plattformen. De har upptäckt en ny graal.
Och generation Z köper den rakt av.
För även om BeReal säkert kommer att förändras framöver för att kunna bli lönsam har de hittat något värdefullt som de inte kan förstöra med annonser och plottriga funktioner i första taget. När andra sociala medier utökar funktioner verkar de ta över betydande marknadsdelar med raka motsatsen som hela affärsidén – färre funktioner, mindre tidsfördriv, enklare och…lite roligare på nåt märkligt sätt.
Men, vad är BeReal då? Vad har de som inte andra appar har?
Plötsligt vill alltså alla ungdomar ha en app som har slående få funktioner. Appen själv berättar när den ska användas. Då har man två minuter på sig att ta ett kort. Både fram- och bakkameran utlöses så att vänner och familj kan se hur ens situation ser ut just nu. Inga filter. Ingen tid att fixa frillan. Ett foto framåt och bakåt. Det är allt.
Oavsett om BeReal är här för att stanna eller om någon annan app kommer ta över samma idé är detta en trend som förändrar så mycket. Den unga generationen runt om i världen är märkbart ointresserade av det typiska vackra livet på sociala medier. BeReal är också ett uttryck som används i den engelsktalande delen av världen. En uppmaning att komma till sig själv, vara ärlig, på riktigt.
Skulle inte vi vuxna också må bra av den typen av sociala medier?
2 svar
Tycker mycket om dina små texter .Men även de andra och din bok.
Tack Marianne!